Ahlan Wasahlan@Sila tekan sini untuk masuk^_^


MUTIARA HADIS

MUTIARA HADIS

1.Seseorang tidak akan dimasukkan ke syurga dengan sebab amalannya.sahabat bertanya:walaupun kamu rasulullah?jawap rasullullah SAW:walaupun saya, melainkan dengan limpahan rahmat Allah SWT kepadaku. Riwayat al-bukhari.


2.Wahai sekalian manusia,jadikanlah taqwa sebagai suatu perniagaan,nescaya rezeki akan datang kepada kamu tanpa modal dan niaga. Riwayat mua’az bin jabal.


3.Kamu hendaklah berjihad.Ia merupakan salah satu daripada pintu-pintu syurga .Allah menghindarkan dukacita dan kerunsingan daripada jiwa seseorang dengannya.
Riwayat Imam Ahmad.


4.Orang yg cerdik ialah org yg sentiasa muhasabah akn dirinya dan membuat bekalan selepas mati,dan org yg bodoh ialah org yg mgikut hawa nafsunya dan bercita2 kpd allah dgn pelbgai cita2 tanpa usaha.. Riwayat imam ahmad,al Tirmizi,ibn majah,al hakim,al qudaie,dan al askari.


5.Akan sentiasa dimustajabkan bagi seorang hamba selagi tidak membiarkan dosa,atau memutuskan persaudaraan dan selagi tidak terburu-buru.Ditanya:wahai rasullulah apa itu terburu-buru?baginda bersabda:Dia berkata aku telah berdoa dan sesungguhnya aku telah berdoa tetapi tidak lihat allah memberiku.maka dia berputus asa dan meninggalkan doa.
Riwayat Muslim.

6.sesiapa yang sering beristigfar nescaya allah melapangkannya daripada kekusutan,melepaskannya daripada kesempitan,dan memberinya rezeki daripada sumber yang tidak ia sangkakan. Riwayat Abu Daud.

7.Kamu hendaklah berjihad,ia merupakan salah satu daripada pintu-pintu syurga.Allah menghindarkan dukacita dan kerunsingan daripada jiwa seseorang dengannya. Riwayat Imam ahmad.

8.Sesunnguhnya orang yang beriman apabila melakukan dosa,tertera pada hatinya satu noktah hitam, sebaliknya apabila bertaubat,ia dicabut dan apabila beristigfar,nescaya digilap hatinya.dan apabila dosa bertambah,nescaya bertambah kotor hatinya hingga menyelebunginya.begitulah rana yang disebut ALLAH swt dalam kitabnya. Riwayat Ibn majah.


1 comments to "MUTIARA HADIS"

  • Secercah sinar yang dibutuhkan untuk menerangi perjalanan hidup kita di dunia yang fana ini. Dunia adalah ladang akhirat. Dengannya bekal kita siapkan menuju perjalanan panjang tiada akhir.

Ahlan wasahlan @ ^_^

Tempahan Website Serendah Rm150 jangan lepaskan Peluang ini untuk keterangan lanjut website:http://www.arifazamuddin.com Hp/whatsup : 013-356 3422 Email : arifazamudin@gmail.com.

ISI KANDUNGAN

PUSH


azamfillah